Då var SM och imorgon är det Cykelvasan

Publicerat: 10 augusti, 2018 i Uncategorized

Förra helgen var en intensiv tävlingshelg för mig. På lördagen var det svenska mästerskapet i långlopp och på söndagen var det Finnmarksturen.

För att komma förberedd till SM så åkte vi ner till Motala redan på torsdagen. Vi bodde på ett vandrarhem med utsikt över Vättern och hade bara 1km till start.

Eftersom vi hade nära till start så räckte det att gå upp två timmar innan, vilket var skönt för mig som inte är en morgonmänniska.

På starten så sprakade det nästan i luften av all nervositet från cyklisterna. När äntligen startskottet gick så försvann nervositeten för mig och all fokus handlade då om att positionera mig rätt och prestera maximalt.

Jag hade tyvärr inte världens bästa känsla i kroppen. När Jennie Stenerhag och Sandra Salinger ökade hastigheten på bergspriset efter ca 9 km så orkade jag inte hänga med. Jag blev därmed tvungen att jaga dem på grusvägarna i motvinden. Efter några kilometer var jag äntligen ikapp. Dock började då även H40 och H50 komma ikapp oss, vilket gjorde att farten blev ryckig.

Vid ett öppet parti med mycket sidovind så lyckades Jennie och Sandra ta en av herrarnas rulle och jag kom på efterkälken. Jag fick slita rejält och tappade mycket på dem. Tillslut lyckades jag hänga med några killar som kom om mig och efter en del jagande så var jag åter ikapp de två tjejerna framför mig. Vid det här laget var jag väldigt sliten. Jag var som en jojo. Efter att ha tappat och jagat ikapp några gånger så blev det för mycket och all min energi var slut.

Jag kom tillslut i mål på en tredjeplats. Var först väldigt besviken då jag ville mer. Men då det här är mitt första år efter comeback så är en tredje plats på ett SM helt okej.

I söndags cyklade jag som sagt Finnmarksturen som var den sjunde deltävlingen i långloppscupen. Jag var revanschsugen och jag kände mig piggare än dagen innan.

Dessvärre hade jag enormt otur.
Fick en bakhjulspunktering där mina luftpatroner inte kunde täta hålet. 😡Blev då tvungen att sätta in en slang men det blev problematisk när mina patroner var slut och att jag dessutom saknade en däckavtagare. 😦

Jag vet inte hur länge jag stod och ropade efter dessa saker men tillslut fick jag äntligen hjälp av snälla Christoffer som ändå tänkte bryta 😇 men då var jag alldeles för långt efter.
Tog då tävlingen som en bra träning inför cykelvasan. Jag kom tillslut i mål på en femte plats.

Imorgon är som de flesta vet Cykelvasan. Det är för mig ett av säsongens stora mål då det är Sveriges största mtb-tävling. I år är det ett stort och starkt startfält, vilket gör det extra prestigefullt. Det var några år sedan jag senast cyklade denna tävling så för mig blir det första gången med egen damstart. Jag är nyfiken på hur det kommer att bli men tror att det kommer gå snabbt redan i startbacken.

Det var några år sedan jag passerade mållinjen först i Mora. Hoppas att det snart är dags igen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )