Otäck krasch och come back

Publicerat: 22 september, 2017 i Uncategorized

Det var länge sedan jag senast skrev här på bloggen och det har hänt en hel del sedan dess.

I mitten av augusti representerade jag Sverige på Vårgårda världscup i lvg linjelopp. Jag kom med mer erfarenhet av stora tävlingar än förra året. Jag var i hyffsad form och kunde hålla mig långt fram i klunga bland de snabbare cyklisterna. Tyvärr hade jag otur på ett av de kortare varven. När det gick som fortast tvärbromsade cyklisten framför mig och jag var chanslös. Det blev en rejäl vurpa där jag voltade och landade på nacken så att hjälmen gick sönder. Men jag reste mig upp och hämtade cykeln och flaskorna som låg utspridda. Styret var snett och vridet så jag var tvungen att invänta på mekaniker. Jag kom sist ifrån olyckan och fick sätta igång att jaga klungan. Det mesta av min energi försvann i krachen så jag var helt slut när jag äntligen var ikapp klungan. När farten ökades på grusvägen och på den efterföljande backen under det långa varvet så orkade jag inte att hänga med. Låg länge och jagade klungan men tillslut var jag tvungen att kliva av.

Det kändes riktigt typiskt att jag på den sista och största tävlingen för säsongen skulle vara med i en sådan otäck krasch. Jag var i chock efter tävlingen och hade upprepande illamående. Dagen efter tävlingen hade jag så pass ont i nacken att jag var tvungen att ta hjälp med händerna för att lyfta huvudet från kudden. Jag var hemsk rädd att jag hade fått whiplash och var väldig försiktig de efterföljande dagarna. Jag röntgade nacken och läkaren kunde inte se några skador. Successivt blev jag bättre men oturen höll i sig. Ett sår på min vänstra armbåge som jag hade fått från krachen i Vårgårda hade blivit infekterat så att hela armen var svullen och smärtade. Det visade sig att jag hade fått Bursit, dvs slemsäcksinflammation och jag var då tvungen att äta antibiotika i 10 dagar.

Som ni säkerligen förstår blev det inte mycket träning för mig veckorna efter Vårgårda. Ärligt talat var jag även less på landsvägscykling. Däremot blev jag allt mer sugen på att cykla mtb. Därför bestämde jag mig för att köra Hammarbyhill xc men jag behövde få in något fartpass så anmälde mig även till Velothon GP (landsväg) veckan innan.

Jag var i en ostabil form på Velothon GP, vilket inte var konstigt med tanke på att jag nyss hade slutat med antibiotikan och bara kunnat träna något enstaka pass. Slutade dock på en fjärde plats, vilket inte var allt för illa.

Efter Velothon hann jag träna några gånger på mountainbike och det var roligt att cykla på stigar med rötter och stenar. Jag var taggad och såg fram emot Hammarby hill xc.

Hammarby hill xc är en väldig teknisk bana med klipphällar, stenar och rötter. Eftersom det hade regnat dagarna innan så var banan extra svår. Trots att jag inte har cyklat mycket mtb i år så kände jag att jag hade en bra teknik och flyt i skogen. Jag tog ledning från start och drygade ut den till mål.

Det var jätteroligt att tävla mtb igen och stå högst upp på prispallen men det var minst lika roligt att träffa alla härliga mtb-cyklister.

Jag har fått mersmak av mtb så nu sitter mamma, pappa, mormor och jag i bilen påväg till Ulricehamn. Imorgon ska jag tävla säsongens sista (och för mig den första) deltävlingen i långloppscupen. Det ska bli väldigt spännande att återigen möta de bästa i långlopp på mtb.

Det jag inte heller har skrivit om är att jag sedan i början av september har arbetat som tandläkare. De första två veckorna var riktigt tufft med många nya intryck, nya människor och all administration. Nu har jag börjat komma in i arbetet och det är roligt att få patienterna nöjda och glada.