Landslagsuppdrag i Tjeckien

Publicerat: 26 april, 2017 i Uncategorized

Det har hänt en hel del sen jag senast skrev.

Jag hann tävla två till tävlingar innan jag åkte hem från Belgien. Jag kände mig riktigt stark på den sista tävlingen och låg bra med i toppen av klungan men på det näst sista varvet trampade en cyklist in i mitt bakhjul så att några ekrar och bakväxeln gick sönder. Jag var superförbannad när jag då var tvungen att bryta.

Väl hemma i Sverige så skickade jag in min fina Liv på lagning hos Sjöstadens cykelbutik. Medan cykeln fick en behandling, tog jag en välbehövlig vila från cykel i 1.5 v. Jag gjorde alternativ träning och passade på att bosta mig med energi genom att träffa nära och kära.

I söndags var det åter igen dags att tävla, men denna gång hemma i Sverige. Det var en Swe-cup i Kinnekulle. Banan bestod av tre varv som var 29.5km lång, där varje varv avslutades med att cykla upp till toppen av Kinnekulle. Backen blev avgörande under tävlingen. Vid det första varvet splittrades klungan i slutet av ”kullen” och jag hamnade med en utbrytning tillsammans med fyra till cyklister. Vi hade ett relativt bra samarbete och kunde dryga ut avståndet. Tre av cyklisterna var från samma lag så de turades om att göra attacker på det sista varvet. Trots detta var vi samlade inför den sista och avgörande backen. Hastigheten ökades successivt och jag tog i för kung och fosterland men hade inte tillräckligt med krafter på spurten. Jag hamnade precis utanför pallen. Trots detta var jag nöjd över min prestation. Jag tycker att jag gjorde ett bra taktisk lopp.

Efter tävlingen fick jag besked att jag var uttagen att representera Sverige på Gracia Orlova Tour 27-30 April. Det var väldigt kort varsel, bara två dagar innan avfärd men jag har tur som har förstående lärare på KI och en snäll kurskamrat som kunde redovisa vårt patientfall själv. Tack Michaela! 🙂

Igår blev det först flyg till Berlin där vi blev hämtade med bil för att fortsätta färden först till Polen där vi övernattade. Kl 8 idag fortsatte resan till Tjeckien och hotellet. Här har vi cyklat lite och laddat inför de kommande dagarna.