Racerapport från U6 cycling tour

Publicerat: 17 juli, 2016 i Uncategorized

Eftersom de tre senaste etapperna på U6 cycling tour har varit på eftermiddagen så har jag inte hunnit och orkat skriva racerapport. Därför kommer nu en sammanfattning på dem.

I torsdags var det ett GP inne i Tidaholm. Banan innehöll ett parti med flera kurvor som det var roligt att åka fort i. Vi hade som taktik att jag, Hanna och Camilla skulle köra på hårt från varvningen på varv ett för att komma först in i kurvorna och snabbt splittra på den stora klungan. Skulle vi inte lyckas på det första varvet så skulle vi göra nytt försök på varv tre och varv fem. Det visade sig att andra hade samma plan, för tempot drogs upp redan från start och efter något varv var det många som inte orkade hänga med i hastigheten. Jag försökte hela tiden vara långt framme. Ibland gjorde jag allt för att dra ikapp när någon attackerade. Hade jag varit lite kyligare så skulle jag ha låtit det norska laget som hade ledartröjan att dra ikapp. Inför kurvorna det sista varvet tänkte jag göra en attack men jag låg inte i rätt position. Istället blev det en klungspurt. Jag låg för långt bak och var därför tidigt tvungen att gå ut i motvinden för att cykla om. När jag började närma mig täten så blev jag instängd av en finska som vinglade. Jag spurtade till mig en nionde plats.

Nedvarvning efter gp

I lördags var det den femte etappen som gick på en bana som innehöll en lång backe på flera km. När vi dagen innan åkte banan med bilen så blev jag helt lyrisk när vi kom till backen, för då förstod jag att denna bana skulle passa mig som en hand i handsken. Taktiken blev att de andra tjejerna i laget skulle dra ett högt tempo till backen, för att trötta ut konkurrenterna. När vi kom till backen så skulle jag ligga först och dra ett hårt tempo för att förhoppningsvis få med mig ett litet gäng. Vi alla gjorde som tänkt. Tjejerna var jätteduktiga som drog i vinden, medan jag försökte ligga mitt i klungan och få så lite vind som möjligt. Jag tillsammans med en backstark norska drog upp ett hårt tempo i backen och jag märkte att de bakom flåsade och var trötta. Efter backen var vi en grupp på bara ca 15 personer men sedan kom flera cyklister ikapp på platten. I backen på det andra och därmed sista varvet, fortsatte jag med samma taktik att dra ett hårt tempo. Jag ville inte göra en attack för att det skulle bli för tufft att dra hela biten själv till mål. Däremot gjorde den starka norskan attacker i backen då jag låg först och drog. Jag ville inte släppa iväg henne så fick ta i mer för att komma ikapp. Uppe på toppen var det kanske ett gäng på 20 cyklister kvar. Farten var fortsatt högt ner för backen. Det gjordes flera attackförsök på platten påvägen till mål. Spurten var på toppen av en mindre backe. Jag låg på fjärde hjul och kände att jag hade perfekt position för en medaljplats. När jag gick ut åt sidan för att spurta så gjorde även den där norskan det och och i och med det blev jag åter trängd. Jag kom på en feme plats vilket egentligen är en bra placering men jag var väldig besviken då.

Igår var det 14 km tempo som var den sista etappen på U6 cycling tour. Jag låg sexa i sammandraget, bara ca 20 s upp till ledningen. Jag gick ut i ett behärskat tempo, tryckte på hårdare i backarna och försökte återupphämta mig utför. Det kändes inte bra under tävlingen, det kändes som att jag hade punktering på bakhjulet. Dessutom kände jag mig osäker på om jag låg på rätt belastning, i rätt position och om jag hade för låg kadens. Jag kom på plats 28:a och förlorade många sekunder på sammandraget, vilket resulterade till en 11:e plats.

Sammanfattningsvis av veckan så är jag nöjd. Jag hade som mål att få minst en topp 10:e placering på någon av etapperna. Jag fick tillslut fem av sex möjliga. Jag lärde mig mycket både under tävling och före och efter. Ska jag ha en chans mot en totalseger nästa år så behöver jag våga satsa mera, dvs allt eller inget.😉 jag behöver träna mer tempo och så skulle det vara en fördel om hade en tempocykel till den sista etappen.

Solnedgång då vi på onsdagen åker torsdagens bana.

Solnedgång då vi på onsdagen åkte torsdagens bana.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )