U6 cycle tour

Publicerat: 11 juli, 2015 i Uncategorized

Jag drog på mig en förkylning i torsdags och var därför tvungen att bryta U6 cycle tour i Tidaholm.

På måndagen var det prolog/tempo på bara 3,8 km. Jag hade lite svårt att motivera mig till den etappen, eftersom jag vet att jag inte är vidare duktig på korta banor där man startar individuellt. Jag erkänner att jag kom med helt fel inställning till tävlingen. Efter att ha kommit i mål, var jag nästan säker på att jag cyklade sämst, kom dock på 61:a plats av 81 startande.

Tisdagens etapp var 4 varv på en 21 km lång bana. Den var relativt flack men eftersom den innehöll en liten backe och sedan en kort grusväg så sträcktes klungan upp rejält men samlades åter. Jag låg långt fram för att vara bered på attacker. Man var hela tiden tvungen att hitta luckor för att cykla om, för annars skulle man helt plötsligt hamna sist i den stora klungan. Jag kände mig stark och det var väldigt roligt att hitta positioner i klungan. På det näst sist varvet gjorde en tjej en attack och eftersom klungan inte verkade bry sig så gjorde även jag en attack för att komma ifatt och samarbeta med den andra cyklisten. Vi lyckades få en rejäl lucka men att bara vara två som samarbetar i en grym motvind är inte lätt. Efter någon minut så kom klungan ikapp. Det blev tillslut en klungspurt där jag hamnade på 22:a plats (6:a av svenskarna).

På onsdagen var det återigen ett linjelopp. Det sas att denna bana skulle vara kuperad men det var bara en backe och det var på slutet. Jag hade samma taktik som dagen innan, dvs ligga långt fram och vara beredd på attacker. Det spöregnade och det var isande kallt vid start. Jag frös så mycket att armarna och händerna skakade, vilket gjorde att det kändes osäkert i klungan. De andra verkade tycka samma sak så alla höll ett större avstånd från varandra.Tillslut fick man upp värmen och man märkte att alla blev mer säkrare i klungan och försökte ta positioner, vilket gjorde det farligt. Jag var väldigt nära på att ramla flera gånger men lyckades med nöd och näppe hålla mer kvar på vägen. Annars hände det inte så mycket på denna dags etapp. Det blev återigen en klungspurt. Denna gång kom jag på 15:e plats och på fjärde plats av svenskarna.

På torsdag förmiddag började jag känna mig lite febrig men jag hade inte halsont och kroppen kändes alert. Efter om och men bestämde jag mig för att ställa upp på dagens etapp som var ett GP-lopp (15 varv). Eftersom jag beslutade att tävla så pass sent som jag gjorde, så hann jag knappt värma upp och fick därför slita rejält de första varven. Jag fick aldrig ett riktigt flyt på tävlingen, låg alldeles för långt bak. När det väl blev en utbrytning så hade jag ingen chans att följa. Jag cyklade i mål med resten av klungan och kom på en 22:a plats.

På fredagen vaknade jag med halsont och fick därför inte fortsätta tävla. Det är bättre att vila upp sig och snabbt bli frisk, speciellt då jag snart ska åka till Belgien igen.